Як відомо, наприкінці ХІХ ст. під південною прибудовою до парафіяльного храму Св. Федора Освяченого на Лук’янівці було створено підземне святилище – копію Кувуклії в Єрусалимі, де міститься печера Гроба Господнього. Активним прихильником цієї справи був тогочасний мешканець Лук’янівки, художник, колекціонер і археолог-аматор Турвон Кибальчич. Саме він очолив громадську комісію з будівництва і брав участь у розробці відповідного проекту. Але для його підготовки треба було отримати точні обмірні матеріали та зображення єрусалимської святині. Щоб виконати обміри, сам Кибальчич у 1886 році відвідав Єрусалим. Там він здійснив усе необхідне, а достеменність його обмірів підтвердили печатки й підписи Блаженнішого Никодима, патріарха Єрусалимського, та архімандрита Антоніна (Андрія Капустіна) – керівника духовної місії в Єрусалимі. Надалі матеріали Кибальчича лягли в основу проектних креслень. Про свою поїздку на Святу Землю він доповів у грудні 1886 р. на засіданні Православного Палестинського товариства в Петербурзі.
Днями в Київській духовній академії і семінарії на території Києво-Печерської лаври відбулася міжнародна науково-практична конференція, в ході якої було відзначено нещодавне 200-річчя з дня народження архімандрита Антоніна. Відомо, що Андрій Капустін отримав чернечий чин і нове ім’я в лаврських печерах, що понад 10 років він вчився і викладав у Київській духовній академії на Подолі, що, вже здійснюючи служіння в Єрусалимі, не забував про Київ і про свій навчальний заклад. Як бачимо, додаткові відомості про зв’язки архімандрита Антоніна з нашим містом пов’язані з його причетністю до створення «Київського Єрусалиму».
Під час конференції учасники оглянули виставку в Церковно-археологічному кабінеті академії в Лаврі, присвячену місії архімандрита Антоніна. На ній окремим стендом було представлено матеріали київського храму Св. Федора, зокрема, історичні документи і реліквії, свідчення про контакти між Турвоном Кибальчичем і о. Антоніном тощо. Цю експозицію мали змогу оглянути священнослужителі, науковці, вихованці Київської духовної академії і семінарії. Одна з доповідей, виголошена дослідником М. Кальницьким, так і називалася: «Реализация замысла «Киевского Иерусалима» в приходском храме Св. Феодора и содействие архимандрита Антонина этому начинанию». Отже, серед православного загалу дедалі більше поширюється інформація про те, що копія святої Кувуклії не лише була успішно створена в Києві за часів Кибальчича й о. Антоніна, але її залишки збереглися дотепер, були відкриті завдяки археологічним розкопкам, і нині «Київському Єрусалиму» знову вклоняються вірні у храмі Св. Федора Освяченого на Лук’янівці.
Серед ілюстрацій:
Стенди виставки в Київській духовній академії.
Ректор Київської духовної академії і семінарії, митрополит Бориспільський і Броварський Антоній оглядає стенд «Київського Єрусалиму».
Залишки копії печери Гроба Господнього в храмі Св. Федора та приділ Ангела в Кувуклії (Єрусалим).
Надгробок архімандрита Антоніна в Елеонському Вознесенському монастирі (Єрусалим).
Підготував київський дослідник М.Б.Кальницкий